Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Euthanasie? Ne, děkuji, mám lepší plány pro dnešek - a pro život…

Euthanasie je ohavná z těch samých důvodů jako sebevražda, ale i z mnoha dalších.

Je rozdíl - zásadní, filosofický – mezi obětováním vlastního života a sebevraždou. Ten, kdo vlastní život obětuji pro druhé – voják pro obranu vlasti, hasič pro záchranu životů ostatních – skládá životu a světu tu nejvyšší poklonu. Jeho čin je gestem existenciálního přitakání dobru života, světa a lidí. Říká: „život, svět a lidé jsou takovým dobrem, že stojí za to žít; proto stojí pro ně – oby oni a ony mohli žít i nadále – i umřít. Ten, kdo takto umírá, miluje svět, život a lidi nesmírně. Miluje je natolik, že pro ně umírá. Gesto oběti je gestem vrcholně statečným a šlechetným.

Sebevrah – teď nemluvím o tom, kdo si způsobí svou smrt jako gesto vzdoru, odporu proti nespravedlnosti (např. Palach) a tedy je v existenciální afirmaci vůči životu a lidem. Pod sebevrahem teď míním jen klasického sebevraha, který si bere život ze zoufalství a v naštvanosti na svět a všechny lidi ostatní; ten aktem sebevraždy vlastně světu, životu, lidem (a Bohu) vztyčuje prostředník a říká: „Fuck you! Jste nehodní toho, abych pro vás žil. Nic na tomto světě není natolik dobré, abych kvůli tomu žil. Jděte všichni do prdele!“ Sebevrah tím, že zabíjí sebe, v sobě vlastně zabíjí celý svět, život, všechno. Nemá možnost zabít vše, tak zabije alespoň sebe. Pohnutka je to však tatáž.

Sebevražda je dále aktem svobody, který maří jakoukoli svobodu další. Je aktem svobody člověka, kterým si člověk možnost své jakékoli další realizace svobody pošlape.

A s tím souvisí i teologický pohled: sebevražda je hříchem – jediným! – který znemožňuje lítost nad sebou samým. Jakýkoli jiný hřích umožňuje lítost, tedy i pokání, tedy i vykoupení. Úspěšná sebevražda je však jediný hřích, který jeho pachatel již nemá možnost litovat.

Pro euthanasii platí vše předchozí, ale ještě i mnohé další:

Zaprvé, sugeruje, že život v utrpení a s utrpením nemá hodnotu či význam; jak pro trpícího, tak i pro jeho okolí. Že trpící život není hoden žití. Je to však velice salónní, povrchní, pohodlný, dětinský a primitivní pohled na život. Bere život jen z jeho slunných stránek.

Zadruhé, je otázkou, zda lidé hodně trpící nebo těžce nemocní jsou plně schopni se svobodně rozhodnout. Tj., zda by jejich rozhodnutí pro euthanasii bylo skutečně svobodnou, uváženou volbou, anebo důsledkem tlaku okolí, okolností či atmosféry. Zda – po legalizaci a hojné aplikaci euthanasie – by ji již nevnímali jako svou povinnost; jako něco, co se od nich očekává, aby nebyli na obtíž svému okolí (rodině, lékařům). Jinými slovy, zda by si raději nevolili něco jiného, totiž život, kdyby věděli, že někdo je má skutečně rád a chce o ně pečovat. Tisíce, ba statisíce řeholních sestřiček po celém světě, kdyby už nikdo jiný, by velice rády činily právě toto; z lásky k bližnímu a i ke Stvořiteli, který byl taky trpícím a Jehož obraz proto po právu vidí v každém trpícím.

Zatřetí: nebylo by zavedení euthanasie vykročením na šikmou plochu, po níž by následoval strmý skluz do pekel? Myslím tím, nevedlo by zavedení euthanasie postupně k praxi velkého a hromadného zabíjení? Nejdřív by euthanasie mohla být pojímání jako usmrcení (a) těžce trpících (b) nevyléčitelně nemocných (c) na jejich explicitní souhlas. A pak by postupně byly podmínky uřezávány: euthanasie by čím dále tím více začala být chápána jako zabíjení (A) jakýchkoli nemocných na jejich souhlas, nejen těžce trpících; (B) kohokoli, kdo by trpěl, aniž by byl nevyléčitelně nemocný; (C) těžce nemocných trpících bez jejich explicitního souhlasu (rozhodl by lékař nebo příbuzní); a nakonec: (D) prostě kohokoli, o kom by tak rozhodl lékař, příbuzní nebo stát. Prostě kohokoli nepohodlného.

Začtvrté, když někdo páchá sebevraždu, stále lze říci, že je to jeho věc. V případe euthanasie nám však na scénu nastupuje osoba další: ten, kdo zabíjí. Je jednou věcí říci – např. z liberálního hlediska -, že každý dospělý si může se svým životem udělat co chce, pokud tím nepoškodí život, svobodu či majetek druhého. Na tom něco je a z hlediska trestně-právního (i když nikoli morálního) s touto tezí nemám problém; vlastně s ní sympatizuji. Ale euthanasie je přece něco jiného, že? Tam přece jedna osoba záměrně zabíjí osobu druhou (byť, připusťme, z dobrých, leč pomýlených pohnutek). Ale to je přece problém, není snad? Připustit, že je správné, aby někdo záměrně zabil jiného nevinného člověka!? Vždyť přece záměrným zabitím nevinného života - a hlavně společenskou akceptací takového zabíjení – se ve společnosti relativizuje hodnota každého nevinného lidského života, tudíž i jeho nedotknutelnost; a následně jsou garance pro nedotknutelnost životů nás všech podkopány a oslabeny! Jinými slovy, záměrným zabíjením některých nevinných životů slábnou či odpadají důvody, proč je špatné zabít i jiné nevinné lidské životy.

Zapáté: kdo by měl být tím zabijákem? Zřejmě lékař. Nebyla by to však degradace a dehonestace důstojného a šlechetného povolání, vlastně poslání, lékaře? Učinit z osoby, jež má léčit, zabijáka? Když už euthanasie, tak alespoň zaveďme formální profesi – státem licencovanou - zabiják. Aby to nemuseli dělat lékaři. Vskutku, prásknout pacientovi do žíly kalium chloratum, nebo mu nad postelí vztyčit gilotinu - mezi tím již zase není až tak velký rozdíl! (Ano, já vím, kalium chloratum méně zasere lůžko a nemocniční pokoj...)

Zašesté. Původně jsem chtěl tady napsat, že euthanasie by nadobro smazávala hranici mezi nevinným lidským životem a vinným lidským životem; mezi tím, že nedotknutelný je nevinný lidský život, zatímco lidský život vinný např. vraždou je po právu dotknutelný a za určitých okolností popravitelný. Jenže tuto hranici by smazával ten, kdo by tvrdil, že buď (A) není správná ani euthanasie ani trest smrti, neboť každý lidský život je nedotknutelný (jak tvrdí někteří útlocitní, naivní a sentimentální katolíci, kteří by se měli raději lépe vzdělat v učení své Církve); anebo (B) euthanasie, potraty, trest smrti jsou všechny naprosto přijatelné, neboť lidský život jako takový nemá žádnou inherentní hodnotu (jak mohou tvrdit obdivovatelé Friedricha Nietscheho, nebo náckové, nejsou-li náhodou obě množiny identické). Jenže věci se mají mnohem hůř: v naši postmoderní společnosti se totiž najdou „ušlechtilé“ levicově-liberální duše – a je jich hodně -, které tvrdí, že (a) euthanasie samozřejmě má a musí být, neboť je základním lidským právem, zatímco (b) trest smrti pro vrahy a zrádce samozřejmě nesmí být, neboť je porušením základního lidského práva. To již není jen zatemněním či smazáním zásadní hranice mezi nedotknutelností nevinného lidského života a absencí takové nedotknutelnosti v případě života vinného; je to totiž již její naprostou pervertací a perversí! Vinným nezkřivit ani vlásek na hlavě, zatímco nevinné zabíjet jak na běžícím pasu!

A to raději nepomýšlím na ty pošuky z hnutí za práva zvířat, pro které je prosté zabití, upečení a snědení prasete, kuřete nebo velryby, např. delfína, tou nejobludnější zrůdností; zatímco euthanasie pro jejich staré, nemocné rodiče – samozřejmě ano, o tom nemají pochyb, a jak si vlastně někdo, např. já, dovoluje šahat jim do svědomí, vždyť přece nemají čas se o ně starat, neboť musí v ulicích demonstrovat, ano, za práva zvířat?!?!

To nechápete, jak jsou ušlechtilí?

Autor: Roman Joch | pátek 17.8.2007 9:29 | karma článku: 28,40 | přečteno: 2733x
  • Další články autora

Roman Joch

Islámské šátky ve školách – ano, či ne?

Ombudsmanka Anna Šabatová vstoupila do diskuse o tom, zda v českých školách islámské šátky povolit či ne velice nešťastně. Otázka šátků ve školách – a na veřejném prostoru – totiž není otázkou lidských práv, nýbrž prozíravosti a zdravého rozumu.

10.10.2014 v 18:32 | Karma: 29,10 | Přečteno: 2965x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

A vítězem pražských voleb bude kdo?

Tomáš Hudeček. Proč? V důsledku voličského fenoménu, kterému se anglicky říká backlash. Jedná se o prudkou, až zuřivou reakci proti akci, která byla přehnaná. Akce vyvolává reakci, a přepísklá akce může vyvolat zdrcující reakci, jež by nenastala, byla-li by ta akce umírněnější.

9.10.2014 v 17:30 | Karma: 15,90 | Přečteno: 1122x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

O „střílení separatistů“ a „věšení zrádců“

...rozhodl jsem se proto na ně odpovědět přesně v tomto „smíšeném“ duchu: jednak říct svůj uvážený názor podepřený argumenty, a jednak tam „vhodit“ i něco, nad čím se čtenáři dobře pobaví a zasmějí. Někteří se zřejmě „pobavili“ až moc.

16.9.2014 v 11:15 | Karma: 25,61 | Přečteno: 2406x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Rusko notoricky lže a občas zpětně přizná pravdu

Selhal podle vás Západ, pokud jde o Ukrajinu? Podle některých komentátorů jsou podmínky příměří de facto kapitulací Kyjeva. Jaký vývoj očekáváte dále?

10.9.2014 v 15:51 | Karma: 26,55 | Přečteno: 1927x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Izrael a Hamas – v čem je rozdíl?

Mezi státem Izrael a hnutím Hamas v pásmu Gazy opět, jako už několikrát v minulosti, probíhá ozbrojený konflikt. Jeho příčinou byly únos a vražda tří izraelských mladíků členy Hamasu a následná vražda palestinského mladíka mladými Izraelci.

10.8.2014 v 15:15 | Karma: 28,96 | Přečteno: 1608x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Rovnost v odměňování neexistuje – a ani existovat nemá

Asi bych měl začít plným doznáním: miluji svobodu, nenávidím rovnost. Přesněji, miluji svobodu – a proto nenávidím rovnost. My lidé jsme nestejní, jsme odlišní, lišíme se od sebe v talentech, nadáních, schopnostech, zálibách. Prostě nejsme identičtí. Tudíž čím větší máme svobodu, tím více můžeme své přirozené nestejnosti projevovat a tím větší majetková nerovnost ve společnosti nastane.

22.7.2014 v 16:25 | Karma: 24,45 | Přečteno: 1854x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Zeman a islám

Prezident Zeman si dovolil na recepci u příležitosti státního svátku státu Izrael říci, že atentátník při vraždách v Židovském muzeu v květnu v Bruselu nejednal jen tak, nýbrž byl pod vlivem „islámské ideologie“. A rozpoutalo se hotové peklo, či vlastně „džahana“. Mnozí dostali kopřivku z toho, že Zeman si takhle dovolil urazit islám a všechny muslimy, z nichž, jak všichni přece víme, většina jsou umírnění a mírumilovní.

15.7.2014 v 14:12 | Karma: 46,39 | Přečteno: 9875x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Pomník letcům na Klárově

Na Klárově byl nakonec umístěn okřídlený lev - pomník našim letcům bojujícím za Druhé světové války v britském letectvu – navzdory námitkám a protestům památkářů. Při vší úctě vůči památkářům, je dobře, že v tomto případě na jejich námitky ohled brán nebyl, neboť v tomto případě jejich protesty po právu mají jít stranou.

7.7.2014 v 17:25 | Karma: 24,74 | Přečteno: 1177x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Potraty prenatální a postnatální

Začnu doznáním, že jsem proti potratům. Považuji je za zabíjení lidských bytostí; embryo či plod nejsou ničím jiným, než člověkem, byť malým a velice mladým, v nejranějším stádiu svého bytí. Argument, že člověkem nejsou, protože jsou „shlukem buněk“, je nepřesvědčivý. Dítě a dospělý člověk jsou taky shlukem buněk.

29.6.2014 v 14:10 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1976x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Sto let od „mokré práce“ v Sarajevu

...když se podíváme na fakta, nelze se vyhnout závěru, že v červenci 1914 Rakousko bylo v právu!

28.6.2014 v 13:50 | Karma: 29,38 | Přečteno: 1915x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Sobotka a obrana

Ministr obrany Martin Stropnický se přednedávnem přeřekl – pokud to skutečně přeřeknutí bylo -, že by na našem území nerad viděl jednotky jiných cizích zemí NATO. Svá slova pak velice rychle vzal zpět, že to nikoli on, nýbrž mnozí naši jiní spoluobčané u nás cizí vojska nechtějí.

27.6.2014 v 16:15 | Karma: 18,97 | Přečteno: 695x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Obama, který nekouše

Ruská intervence na Krymu zvážila Baracka Obamu a jeho politiku vůči (nejen) Rusku - a shledala ho lehkou váhou. Obamova politika vůči Rusku za posledních pět let – politika tzv. resetu – je v troskách.

7.3.2014 v 17:20 | Karma: 21,34 | Přečteno: 1325x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Tri knihy

Svoje tohtoročné pravidelné stĺpky vo svojom obľúbenom časopise začnem netradične: v tomto prvom si dovolím láskavému čitateľovi doporučiť tri knihy vydané v minulom roku, ktoré ma zaujali. Prvú vydal mladý americký historik Timothy Snyder (ročník 1969, absolvent Oxfordu, profesor na Yale) v roku 2010 pod názvom "Bloodlands: Europe Between Hitler and Stalin"; česky Krvavé země (Paseka / Prostor, 2013).

27.1.2014 v 17:45 | Karma: 15,40 | Přečteno: 886x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Rodina podle diktátu

V zájmu země a jejich občanů přejme paní Marksové-Tominové, aby byla ministryní úspěšnou. Což znamená umírněnou; dala chudým „víc“; leč nám a našim rodinám do životů nekafrala.

22.1.2014 v 16:20 | Karma: 40,08 | Přečteno: 9220x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Chléb a hry více než svoboda?

Jakub Patočka považuje Adamcovu komunistickou vládu (1988-89) za lepší než demokratickou vládu Nečasovu (2010-13), protože za Adamce bylo zřejmé, že to bude už jen lepší, zatímco za Nečase zřejmé nebylo, jak moc budou sociální práva ještě osekána.

17.1.2014 v 15:35 | Karma: 29,69 | Přečteno: 1530x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Vánoční projev prezidenta Zemana

Měl jednu velkou přednost – byl milosrdně krátký. To je nutné ocenit. Prezident tak jde s dobou, která přeje kratším televizním výstupům i vstupům; i když některým starším občanům České republiky se možná bude po delších prezidentských projevech stýskat.

27.12.2013 v 9:35 | Karma: 24,37 | Přečteno: 2378x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

ČRo by měl udělat správnou věc: kardinálovi Dukovi se omluvit

Představte si, že někdo by v rozhlasu říkal: „Když tady nad námi vlál rudý prapor s černou svastikou a byla doba nesvobody...“ – a moderátorka ho okamžitě napomenula: „Promiňte, pane, máme před volbami, tak nemůžete tady agitovat...“

22.10.2013 v 18:40 | Karma: 38,06 | Přečteno: 2556x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Svoboda pro všechny

V současnosti tím politickým problémem na Západě není tolerance vůči homosexuálům či její absence – tato tolerance tady je. Tím skutečným politickým problémem je, zda nám zůstane zachována svoboda slova a projevu, včetně svobody projevu mravně odsuzovat homosexuální jednání či homosexuální životní styl.

10.9.2013 v 16:15 | Karma: 40,99 | Přečteno: 5149x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Rozhořčené 2012

Prostě na člověka jde smutek při sledování dokumentu o těchto sice politicky aktivních a angažovaných třicátnicích, jež ale mají tak smutné a frustrující osobní životy. „Muži dávných dob, když chtěli ve svých státech dobrou vládu, nejdřív si udělali pořádek ve svých vlastních rodinách.“

6.3.2013 v 16:25 | Karma: 29,63 | Přečteno: 4775x | Diskuse| Ostatní

Roman Joch

Tři důvody, proč doporučuji volit – a je zřejmé, koho

Takto špinavým způsobem by neměl uspět kandidát žádný a nikoho. Proto ze sanitárně-hygienických důvodů - a pro korektnost presidentských voleb příštích - považuji za důležité, aby tento typ „kampaně“ nyní neuspěl, aby flagrantně selhal.

24.1.2013 v 13:55 | Karma: 37,62 | Přečteno: 4043x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 144
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4501x
Roman Joch, ředitel Občanského institutu, www.obcinst.cz

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Oblíbené stránky